Parti İçi Eğitim, bir süreç planlaması gerektirir. Çalışmaları planlarken aşağıdaki soruları ve yanıtları ile ilgili durumu gözetmek gereklidir.
NİÇİN YAPMALI
Amaç koyma (Hedef)
NE YAPMALI
Araç saptama (Konu)
NASIL YAPMALI
Yöntem saptama (Teknoloji)
KİM YAPMALI
Görevlendirme ( İşbölümü)
NE ZAMAN YAPMALI
Zaman yönetimi
NEREDE YAPMALI
Ortam hazırlama (Bütçe, olanaklar)
Eğitime başlamadan önce bu soruların yanıtı bulunur, eğitim bu yanıtlara göre planlanır, eğitim süresince bu sorular göz önünde bulundurulur ve sonunda eğitim bu sorulara göre değerlendirilir.
Eğitim, parti örgütünün tüm düzeylerinde planlı olarak yapılır. Planlanmayan bir etkinliğin değerlendirilmesi olanaklı değildir. Parti İçi Eğitim Planlaması;
olarak, üç düzeyde yapılır.
Hangi düzeyde yapılırsa yapılsın planlama bir durum saptamasına dayanmalıdır. “Bugün neredeyiz?”, “Durumumuz nedir?” sorularının yanıtı ile başlayan durum saptamasından sonra, “Nerede olmalıyız?” sorusu ile eğitimin hedef belirlenir. “Hedefe nasıl ulaşırız, o hedefe nasıl varırız?” sorusu ile önlemler ve öneriler ortaya konur. “Hedefe ulaştığımızı nasıl anlayabiliriz?” sorusunun yanıtı ise değerlendirmeyi gerektirir. Değerlendirme, istediğimiz noktaya ulaşıp ulaşamadığımızı gösterir.
PARTİ GENELİNDE PARTİ İÇİ EĞİTİM PLANLAMASI
İL DÜZEYİNDE PARTİ İÇİ EĞİTİM PLANLAMASI
İLÇE DÜZEYİNDE PARTİ İÇİ EĞİTİM PLANLAMASI
Eğitim programlarının hazırlanması, Parti içi eğitim gereksiniminin belirlenmesinden sonra yapılır.
Bilimsel ve teknolojik yenilikler, örgütün yapısında ve politikalarında oluşacak değişmeler, partiye yeni üye kaydı, örgütte hizmeti gerçekleştirirken kullanılacak malzeme, bilgisayar ve diğer araçların değişmesi durumlarında eğitim gereksinimini saptamaya gerek yoktur. Bu durumlarda, değişen koşullara uygun eğitim programları Parti İçi Eğitim Birimi tarafından hazırlanıp uygulanır.
Parti içi eğitim gereksinimini, Genel Merkez, il ve ilçe yöneticileri, Eğitim Danışma Kurulu, partinin eğitim biriminde görev yapan eğitim uzmanları, üyeler, partiye yakınlık duyan yurttaşlar, bilim insanları ortaya koyabilirler.
Parti içi eğitim gereksinimini saptamada aşağıdaki tekniklerden birisinden ya da birkaçından yararlanabilirler.
1. Parti üst yönetimi, (MYK, Parti Meclisi), Eğitim Danışma Kurulu, Parti İçi Eğitim Birimi, il ve ilçe yönetiminin aldığı kararlar incelenebilir.
2. Örgüte ulaşan başvurular ve istemler, Partide tutulan kayıt ve dosyalardan belirlenebilir. (Bu istemlerin ve yakınmaların ortaya konulması gereklidir.)
3. Grup toplantıları düzenlenebilir. Belli düzeydeki yöneticilerin, üyelerin ya da çeşitli birim ve ilçelerden katılan temsilcilerin katıldığı toplantılar (gereksinimi saptamada) düzenlenebilir.
4. Görüşmeler yapılabilir.
5. Anket uygulanabilir.
6. Gözlem yapılabilir.
BİR EĞİTİM PROGRAMININ YAPILMASI
Her düzeyde, Parti içi eğitim gereksiniminin saptanmasından sonra, bu gereksinimi giderecek eğitim programları düzenlenmelidir.
Parti içi eğitim programlarının hazırlanmasında eğitimde program geliştirmenin ilke ve tekniklerinin uygulanması, program hazırlamada eğitim uzmanlığı hizmetinden yararlanılması gerekir.
İyi hazırlanmamış bir eğitim programı uygulanmasından sonra, o programa katılanların beklentileri gerçekleşmediği için bir sonraki programa katılmada isteksiz davranabilirler.
CHP’de örgütün her düzeyinde uygulanacak eğitim programları, Genel Merkez Parti İçi Eğitim Birimince doğrudan hazırlanabileceği gibi il ve ilçelerden görüş alınarak da hazırlanabilir.
Eğitim programları hazırlanırken, o programa katılanlara kazandırılmak istenen hedef davranışlar, programın içeriği (işlenecek konular), eğitim programının uygulanacağı yer ve ortamın düzenlenmesi, programın uygulanması ve programın değerlendirilmesi gerekir. Bu doğrultuda;
1. Parti içi eğitim programının hedef davranışlarının belirlenmesi:
Parti içi eğitim programı ile o programa katılacaklara ne kazandırılmak isteniyorsa, hangi tutum ve davranışlar kazandırılacaksa; program hazırlanırken açık ve somut bir biçimde belirlenmeli ve programda bunlar belirtilmelidir. Her programın hedef davranışları birbirinden farklı olabileceği gibi, benzer programların da aynı hedef davranışları kazandırabilmesi olanaklıdır.
Bir parti içi eğitim programına katılacaklara kazandırılacak hedef davranışları belirlerken, öncelikle bu programın amaçlarının neler olduğu incelenir.
Böylece program çözümleme (analiz) tekniği ile hedef davranışlar ortaya konularak, parti içi eğitim gereksinimi doğrultusunda hedef davranışlar saptanır.
Hedef davranışlar, somut ve olabildiğince ölçülebilir olmalıdır. Genellikle “Bu programa katılan üyeler, a) … konusunda bilgi edinir, b) … alanında beceri kazanır, c)… ile ilgili tutum değişikliği olur, d) … sorunları konusunda çözüm üretebilir” gibi tanımlamalar içerir.
2. İçerik:
Bir eğitim programının içeriği, o programın amacı ve programa katılacaklara kazandırılacak hedef davranışlar incelenerek belirlenir. Bu çerçevede o programda işlenecek konular ve olanaklıysa alt konular saptanır. Konular birbirinden bağımsız ve birbirini tamamlayıcı olmalıdır.
3. Ortam düzenleme:
Eğitimin nerede yapılacağı belirlendikten sonra, eğitim programının uygulanacağı ortam düzenlenmelidir. Eğitim ortamı, konuların işlenmesine, katılanların fiziksel ve ruhsal özelliklerine uygun olmalıdır. Örneğin soğuk bir havada eğitim programı uygulanan salon ısıtılmamışsa, bu etkinlik amacına ulaşmayacaktır. Ayrıca yetişkinlerin özelliklerine uygun, rahatça işlenen konuları izleyebilecekleri bir ortam oluşturulmalıdır. (Katılımcıların yüz yüze oturmalarına olanak sağlayan “U” şeklinde bir oturma düzeni, havalandırma, ısıtma ve hijyen koşulların varlığının gözetilmesi vb)
4. Uygulama:
Parti içi eğitim programının uygulamasına, yukarıdaki çalışmalar yapıldıktan sonra başlamak gerekir. Bunun için önceden saptanan konular, önceden belirlenmiş parti eğitmenleri ya da öğreticiler tarafından uygun ders araç-gereci ve ders notları kullanılarak işlenir. Konuların sunulması sırasında çeşitli öğretim yöntemlerinden yararlanılabilir. Konunun özelliğine göre; anlatı, soru-yanıt, grup tartışması, grup çalışması, örnek olay, rol oymana, drama vb yöntemlerden birisi kullanılır.
5. Değerlendirme:
Parti içi eğitim programı uygulanırken ya da tamamlandığında değerlendirilmesi gerekir.
Değerlendirme, programın amaçlarına ulaşılıp ulaşılmadığını ya da programa katılanlara hedef davranışlar kazandırılıp kazandırılamadığı hakkında ölçme yaparak sonuçta bir yargıya ulaşmadır. Değerlendirme sonucunda katılanlara hedef davranışların kazandırılıp kazandırılmadığına karar verilir.
Programın değerlendirilmesi için, program bitiminde genellikle bir anket uygulanarak katılımcıların görüşleri alınır. Bu ankette programın amacının gerçekleşip gerçekleşmediği, yeri ve ortamın uygun olup olmadığı, sürenin yeterli olup olmadığı, işlenen konuların uygun ve yeterli olup olmadığı, öğreticinin yeterli olup olmadığı ve öğretim yöntemlerinin konulara uygun olup olmadığı, yeni eğitim programına katılma gereksinimi olup olmadığı sorulur.
Değerlendirme, önceden belirlenmiş eğitim hedeflerine ulaşılıp ulaşılmadığını saptamak için önceden belirlenmiş ölçütlere dayalı olarak yapılan ölçme sonuçlarına ilişkin varılan yargıları içerir.
Yıllık eğitim planları genel olarak ilde yapılan eğitim çalışmalarının belirli dönemlerinde değerlendirilir. Değerlendirmede süreklilik ilkesine uyulur.
Değerlendirme yıllık eğitim planlarının hedeflerine ulaşıp ulaşılmadığını, eğitim birimlerinin istenen etkinliklerini yapıp yapmadığı, eğitim etkinliklerinin yapılıp yapılmadığı, beklenen başarının sağlanıp sağlanamadığı üzerinde yoğunlaşır.
Değerlendirmede, yıllık eğitim planı, uygulanan eğitim programları ve başarı değerlendirmesi biçiminde olabilir.
Değerlendirmede, eğitim etkinliklerinin denetlenme sonuçları da dikkate alınır. Uygulanan eğitim programlarının değerlendirilmesi, o programa katılanlarca yapılır. Bunun için uygun araçlar (anket, form) geliştirilir. Başarı değerlendirmesi ise, programın eğitmeni tarafından uygulanacak testlerle yapılır.
Eğitime katılanlara, katılım ya da başarı belgesi değerlendirme sonunda verilir.
Ayrıca, Genel Merkez, il ve ilçe düzeyinde eğitim etkinlikleri de değerlendirilir.
İLÇE DÜZEYİNDE PARTİ İÇİ EĞİTİM DEĞERLENDİRME
ÜÇ AYLIK DEĞERLENDİRME
Uygulama yapılan ilçede her üç ayın sonunda; ilçe başkanı, ilçe eğitim sekreteri, parti içi eğitim birimi ve parti eğitmenlerinin katıldığı bir eğitim değerlendirme toplantısı yapılır. Bu toplantıda:
YILLIK DEĞERLENDİRME
Her yılın ocak ayında ilçe eğitim birimlerince, bir önceki yılda;
Bölümlerini kapsayan bir değerlendirme raporu il eğitim birimine gönderilir.
İL DÜZEYİNDE PARTİ İÇİ EĞİTİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Her yılın Ocak ayında il eğitim sekreterlerince, bir önceki yılda;
bir değerlendirme raporu hazırlanarak, Genel Merkez Parti İçi Eğitim Birimine gönderilir.
GENEL MERKEZ DÜZEYİNDE PARTİ İÇİ EĞİTİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Parti düzeyinde değerlendirme, Genel Merkez Eğitim Birimince yapılır.
AYLIK DEĞERLENDİRME
EĞİTİMİN GENEL DEĞERLENDİRMESİ
Her yılın ocak ayında Parti İçi Eğitimden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısının Başkanlığında;
Bu toplantıda, bir önceki yılda yapılan parti içi eğitim etkinlikleri değerlendirilir.
Üç aylık ve yıllık eğitim değerlendirme sonuçları bir sonraki eğitim planlama ve uygulamasında göz önünde bulundurulur, sistemin geliştirilmesinde önemli bir veri olarak yararlanılır.